4.1. Lempipaikkani

Muistomme liittyvät aina johonkin paikkaan

Lähiympäristömme on täynnä mielenkiintoisia merkkejä eri aikojen elämästä.

Eri ajanjaksojen elämä näkyy ympäristössämme maiseman muokkaamisena ja käytössä olevina tai hylättyinä rakennuksina, katuina ja teinä, rakennustyömaina ja tietyömaina. Rakennettu ympäristö on usein tehty aikuisten ehdoilla. Lapset pitävät paikoista, jotka aikuisten mielestä voivat olla epäjärjestyksessä tai keskeneräisiä, ne ovat niin kutsuttuja epäpaikkoja. Lapsille tällainen paikka on muunneltavissa ja oiva leikin kehittelyn paikka.
MUISTOJEN PAIKAT JA PAIKKOJEN MUISTOT

Lapset oppivat tuntemaan elinympäristönsä parhaiten ystäviensä kautta. Lapsen kehityksen kannalta on tärkeää, että asuinympäristö muodostaa turvallisen verkoston, jossa lapsi voi seikkailla. Näistä paikoista tulee lapselle merkityksellisiä identiteetin rakennuspalikoita.

Muistomme liittyvät aina johonkin paikkaan. Ilman paikkoja emme voi olla. Paikkaan kiintymiselle on tärkeää, mitä siellä teemme ja miten toimimme. Kiintyminen vie aikaa ja koostuu arkisista rutiineista ja niiden toistumisesta, esimerkiksi koulumatkoista. Kun aikuisena palaamme samoille paikoille, paikat, rakennukset ja maisemat näyttävät pienentyneen. Koska kukaan toinen ei muista samalla tavalla kuin itse muistamme, ei ole olemassa kaikille samanlaisia paikkoja.

Tehtäviä

MIELIKUVAMATKOJA LEMPIPAIKKOIHIN
  1. Tee lämmittelyharjoituksena keskittymisharjoitus.
    • Istu silmät kiinni.
    • Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos,
      anna hengityksen tasaantua.
    • Kuuntele ensin tilan ulkopuolisia
      ääniä, huoneen ääniä.
  2. Muistele lempipaikkaasi
    • Miltä tuoksuu paikassa, jossa viihdyt,
      jota voit kutsua lempipaikaksesi?
    • Kuuluuko siellä ääniä?
      Tuuleeko siellä vai onko tyyntä?
    • Istutko vai seisotko jossain?
    • Mitä takapuolen tai jalkojen alla on?
    • Mitä näet ympärilläsi?
    • Tunnetko ihollasi jotain?
  3. Nautiskele hetkinen omassa paikassasi.
    • Millainen paikka se on?
    • Miksi se on sinulle tärkeä?
    • Kuinka usein käyt siellä?
    • Käytkö siellä yksin, jonkun läheisen kanssa vai isommalla porukalla?
    • Ovatko perheenjäsenesi käyneet samalla paikalla?
  4. Palaa takaisin tähän hetkeen.
    • Kuuntele oman sydämen lyöntejä,
      omaa hengitystä ja tilan ääniä. Avaa silmät.
TEE LEMPIPAIKASTASI MAINOSVIDEO

Mikä on sinun lempipaikkasi, jota ei matkailuesitteistä löydy ja jonka haluaisit esitellä kavereillesi? Mikä tekee paikasta sinulle merkityksellisen?

  1. Keksi sinulle erityisestä paikasta hyviä mainoslauseita (esim. 2–3 asiaa).
  2. Kuvatkaa pareittain lempipaikoistanne lyhyet mainosvideot kännykällä.
    Voitte esimerkiksi lavastaa lempipaikan luokkaan, etsiä videon kuvitukseksi kuvia paikasta tai kertoa katsojalle paikasta omana itsenä tai vaikka matkaoppaan roolissa.

Lisämateriaali

Ympäristökasvatus kuvataiteessa -sivulla on tehtäviä, joissa pääsee tutkimaan omaa ympäristöään.
Ympäristökasvatus kuvataiteessa (edu.fi)

Yle Uutisluokassa on vinkkejä videointiin. Esimerkiksi ”Vinkit parempaan kuvaamiseen” on hyvä peruskatsaus videon tekemiseen.
Opettaja: näillä ohjeilla teet hyvän videon – katso Yle Uutisluokan opetusvideo| Yle Uutiset | yle.fi

Mainoksen teon perusperiaatteita: Miten teen onnistuneen mainoksen?
7 perusasiaa kuntoon -Visual Editor

Mediakasvatusseura Metkan materiaali mainostunnin pitämiseen sopii alkuopetukseen.
Mainosetsivät – Mediakasvatuskeskus Metka (mediametka.fi)

Lempipaikkani